Konkurs z chemii, fizyki, biologii, geografii, przyrody dla uczniów klas 4-8
1. Organizator konkursu
Konkurs organizuje PSP nr2 im. J. Wybickiego w Grójcu
2. Cel konkursu
Celem konkursu jest rozwijanie kreatywności uczniów oraz ich zainteresowań naukowych w dziedzinach chemii, fizyki, biologii, przyrody i geografii, a także zachęcenie ich do wymyślania nowych, innowacyjnych rozwiązań, które mogłyby przyczynić się do przełomowych odkryć naukowych.
3. Uczestnicy
Konkurs jest przeznaczony dla uczniów klas 4-8 szkół podstawowych, podzielonych na dwie kategorie wiekowe:
- Kategoria I: uczniowie klas 4-6
- Kategoria II: uczniowie klas 7-8
4. Temat konkursu
„Za co chciałabyś/ chciałbyś otrzymać Nagrodę Nobla?”
Uczestnicy powinni przedstawić własną, nowatorską teorię lub odkrycie naukowe z zakresu chemii, fizyki, biologii, przyrody albo geografii oraz wyjaśnić, dlaczego ich pomysł mógłby zasłużyć na Nagrodę Nobla. Propozycje mogą obejmować zarówno koncepcje teoretyczne, jak i wynalazki czy innowacyjne rozwiązania.
5. Formuła konkursu
Konkurs ma charakter indywidualny lub grupowy (maksymalnie 3 osoby ) i obejmuje przygotowanie oraz prezentację pracy w jednej z poniższych form:
- Prezentacja multimedialna (do 10 slajdów) przedstawiająca pomysł na przełomowe odkrycie lub innowacyjną teorię.
- Model (np. fizyczny lub komputerowy), który ilustruje zaprezentowany pomysł, wynalazek lub teorię. Model powinien być opatrzony krótkim opisem (maksymalnie 300 słów) wyjaśniającym, jak działa oraz dlaczego może zasługiwać na Nagrodę Nobla.
- Inny kreatywny projekt (np. eksperyment, prototyp, aplikacja itp.), który prezentuje innowacyjne podejście do wybranego zagadnienia z chemii, fizyki, biologii, przyrody lub geografii.
6. Zasady przygotowania pracy
Dla kategorii I (klasy 4-6):
- Uczniowie w tej kategorii mogą wybrać tematy prostsze i bardziej przystępne, związane z podstawowymi zagadnieniami chemii, fizyki, biologii, przyrody no i geografii.
- Prace mogą dotyczyć znanych zjawisk naukowych, wynalazków lub naturalnych procesów. Można również zaprezentować pomysł na nowatorski eksperyment, model czy wynalazek.
- Celem pracy jest pokazanie pomysłu na rozwiązanie realnego problemu w sposób przystępny i kreatywny, z zachowaniem elementów naukowych.
Dla kategorii II (klasy 7-8):
- Uczniowie w tej kategorii powinni skupić się na bardziej zaawansowanych zagadnieniach naukowych i technicznych.
- Można zaprezentować propozycje nowych teorii naukowych, pomysły na przełomowe wynalazki lub innowacyjne rozwiązania technologiczne, które mogłyby mieć rzeczywisty wpływ na rozwój nauki i technologii.
- Celem pracy jest zaprezentowanie bardziej zaawansowanego pomysłu z dokładniejszym opisem zastosowania naukowego i technicznego rozwiązania.
7. Kryteria oceny
Prace będą oceniane przez komisję konkursową na podstawie następujących kryteriów:
Dla obu kategorii:
- Innowacyjność i oryginalność pomysłu – jak nowatorska i przełomowa jest zaprezentowana teoria, wynalazek lub odkrycie.
- Dokładność i spójność merytoryczna – poprawność merytoryczna pracy z zakresu chemii, fizyki, biologii, przyrody lub geografii.
- Kreatywność w prezentacji – sposób przedstawienia tematu, czy jest on interesujący, przystępny i angażujący.
- Przestrzeganie zasad formalnych – przestrzeganie wymagań dotyczących długości pracy, formy prezentacji oraz jakości jej wykonania.
- Zrozumienie tematu – czy uczestnik wykazuje się zrozumieniem wybranego zagadnienia naukowego.
- Wartość praktyczna pomysłu – czy pomysł może mieć realne zastosowanie w nauce lub technologii.
8. Terminy
- Termin składania prac: do 5 grudnia 2025 do nauczycieli w/w przedmiotów,
- Ogłoszenie wyników: do 12 grudnia 2025
- Wręczenie nagród: 15 grudnia 2025
9. Nagrody
Zwycięzcy konkursu otrzymają nagrody rzeczowe oraz dyplomy uznania. Dodatkowo, autorzy najlepszych prac będą mieli możliwość zaprezentowania swojej pracy na specjalnym wydarzeniu organizowanym przez szkołę.
10. Zgłoszenia
Prace dostarczamy do nauczycieli w/w przedmiotów
- Imię i nazwisko uczestnika/uczestników
- Klasa
- Tytuł pracy konkursowej
- Krótki opis zaprezentowanego pomysłu (jeśli dotyczy)
11. Postanowienia końcowe
- Organizator zastrzega sobie prawo do niezakwalifikowania prac, które nie spełniają wymagań konkursowych.
- Prace konkursowe będą zwracane, a ich autorzy wyrażają zgodę na ich publikację (np. na stronie internetowej szkoły).
- Udział w konkursie jest dobrowolny i oznacza akceptację niniejszego regulaminu.
Życzymy powodzenia i liczymy na Wasze kreatywne pomysły na przyszłość!
Marta Napora - Wiśniewska


